به گزارش شهرآرانیوز؛ اسکان مناسب زائران در مشهد به ویژه در ایام پرترددی مانند نوروز و دهه پایانی صفر، همواره یکی از چالشهای اصلی مدیریت شهری و نهادهای متولی بوده است. زائرانی که با شوق زیارت به این شهر سفر میکنند، گاهی با هزینههای سنگین اقامت یا کمبود امکانات روبه رو میشوند؛ موضوعی که ضرورت برنامه ریزی دقیقتر و ارائه راهکارهای عملیاتی را پررنگ میکند.
هرچند در نوروز۱۴۰۴ تمهیداتی مانند اسکان موقت در مساجد، مدارس و مراکز دولتی تا حدی از بار این مشکل کاست، روایتهای زائران از شرایط متفاوت اقامتشان نشان میدهد که هنوز جای بهبود وجود دارد. همراه ما باشید تا برخی از این روایتها را مرور کنیم.
آقای احمدنیا، مرد میان سال حدودا چهل وپنج سالهای است که از بوشهر به همراه یازده نفر از اعضای خانواده اش پس از پنج سال انتظار به مشهد مشرف شده است. او از تجربه اسکان در این سفر میگوید: بعد از مدتهای طولانی تصمیم گرفتیم امسال به زیارت برویم، اما وقتی برای رزرو هتل اقدام کردیم، با قیمتهای سرسام آوری روبه رو شدیم.
برای یک اتاق چهارنفره، شبی ۳۰۰هزار تومان از ما میخواستند، در حالی که ما به حداقل دو اتاق نیاز داشتیم و میخواستیم سه چهار روزی در مشهد بمانیم. با احتساب بقیه هزینههای سفر، توان چندانی برای پرداخت این رقمها نداشتیم. خانواده آقای احمدنیا درنهایت در مسجدی در بولوار مصلی اسکان پیدا کردهاند. او از تجربه اسکان در مسجد ابراز رضایت میکند: «خوشبختانه در مسجد محل با مهربانی از ما پذیرایی شد. فضای سادهای است، اما حداقل دغدغه مالی نداریم و میتوانیم با خیال راحت به زیارت برویم».
آقای قاسمی، یکی دیگر از زائرانی است که از بندرانزلی به همراه همسر، دو دختر و دامادش به مشهد سفر کرده است. او که بازنشسته شرکت نفت است، میگوید: برای اسکان مشکلی نداشتیم؛ زیرا قبل از آغاز سفر، اتاق هایمان را در هتل شرکت نفت رزرو کردهایم. هزینه این هتل برای کارکنان شرکت نفت و بازنشستگان آن به صورت تعاونی درنظر گرفته میشود و امکانات خوبی هم دارد. علاوه بر این، به صورت قسطی هزینه اسکان در این هتل از حقوقم، برداشت میشود.
خانم ربانی نژاد، یکی دیگر از زائرانی که همراه خانواده خود و پدر و مادر سالخورده اش از اردبیل به مشهد سفر کرده است، به تجربه سفر سال گذشته اش به این شهر در دهه پایانی ماه صفر، اشاره و بیان میکند: دهه پایانی ماه صفر سال گذشته همراه همسرم برای زیارت به مشهد آمدیم. آنجا به توصیه یکی از زائران با ۱۳۷ تماس گرفتیم و امکان اسکان در یکی از مراکز اسکان که شهرداری هماهنگ کرده بود، برایمان فراهم شد. ربانی نژاد ادامه میدهد: در نوروز امسال نیز با ۱۳۷ تماس گرفتیم و در یکی از کمپهای شهرداری مشهد مستقر شدیم.
مرضیه خانم، یکی دیگر از زائران و خانمی پنجاه وچهارساله است که از لرستان همراه خواهران و فرزندانشان به مشهد سفر کرده است. او میگوید: پانزده نفر هستیم، اما برای اسکان فقط توانستیم در خانهای قدیمی، اتاق کوچکی بگیریم که حتی وسایل پخت وپزی که همراهمان آوردیم، نیز در این اتاق جا نمیشود، اما، چون جای دیگری نداشتیم، همین جا ماندیم.
او با اشاره به اینکه شبی ۱۵۰هزار تومان برای اقامت در این منزل قدیمی پرداخت میکنیم، ادامه میدهد: ۱۰شب است در مشهد هستیم و قصد داریم تا پایان ۱۴فروردین هم اینجا بمانیم که فقط هزینه اسکانمان در این مدت، ۲میلیون و۲۵۰هزار تومان میشود. باتوجه به گرانی مواد غذایی و بلیت اتوبوس، نمیتوانستیم برای اسکان، بیشتر از این هزینه کنیم.
آن طور که یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، بیان میکند، ۷۳درصد از زائران در نوروز۱۴۰۴ در واحدهای موقت اسکان، حضور داشتند و این یعنی استقبال زائران از این واحدها، که به دلیل هزینههای کمتر و حتی رایگان بودنشان بوده است.
او میگوید: مهمانسراهای دولتی، بنیاد زائر امام رضا (ع)، زائرسرای آستان قدس رضوی، مدارس و آموزشگاه ها، مراکزی مانند سپاه و کمپ غدیر شهرداری مشهد، جزو واحدهای اسکان موقتی است که برای نوروز درنظر گرفته شده است. بیدخوری ادامه میدهد: این واحدها درمجموع برای ۲۴۶هزارو۴۰۱نفرشب در خراسان رضوی ظرفیت پذیرش دارند و ظرفیت این مراکز در شهر مشهد، ۲۲۵هزارو۲۳۷نفرشب است.
مهدی یعقوبی، قائم مقام ستاد مناسبتهای شهری شهرداری مشهد، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به اینکه در نوروز۱۴۰۴، ۴۲مرکز اسکان موقت را برای زائران درنظر گرفتیم، بیان میکند: بخشی از این مراکز اسکان، باتوجه به شرایط جوی و بارندگی در روزهای اول فروردین، برای اسکان اضطراری درنظر گرفته شد. او با اشاره به آمار اسکان زائران در نوروز۱۴۰۴، ادامه میدهد: در بازه زمانی ۲۵اسفند۱۴۰۳ تا ۱۵فروردین۱۴۰۴، اسکان ۹۲هزارو۴۵۸نفرشب در مراکز شهرداری مشهد ثبت شده است.
حجت الاسلام والمسلمین علی حیدرزاده، رئیس دفتر ریاست و دبیرخانه مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان، هم در این باره به خبرنگار شهرآرا میگوید: اسکان رایگان در مساجد برای زائران مربوط به نوروز۱۴۰۴ نیست، بلکه در دهه پایانی ماه صفر سال گذشته نیز این امکان برای زائرانی که شرایط اسکان در هتلها و مسافرخانهها را نداشتند، فراهم شد تا مشکلی برای اسکان نداشته باشند.
او با اشاره به اینکه دویست مسجد در خراسان رضوی میزبان زائران در نوروز۱۴۰۴ بودند و امکان اسکان رایگان برای آنها فراهم شد، اظهار میکند: هشتاد مسجد نیز در مناطق اطراف حرم مطهر رضوی در مشهد اقدام به پذیرش زائران برای اسکان موقت آنها کردند.
حیدرزاده با اشاره به اطلاع رسانیهای انجام شده برای اطلاع زائران درباره اسکان موقت و رایگان آنها در نوروز۱۴۰۴، بیان میکند: زائران گرامی میتوانستند هم از طریق سامانه هم محله امام رضا (ع) به آدرس اینترنتی www.zaer.masjedona.ir و هم از طریق تماس با سامانه تلفنی شبانه روزی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی به شماره۰۵۱۳۷۰۴۵ درخواست خود را برای اسکان در مساجد مشهد ثبت کنند.
حجتالاسلام والمسلمین امیرحسین احمدنیا، معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان هم در اینباره گفته است: در ایام نوروز امسال، ۱۵۰ مسجد مشهد میزبان بیش از ۲۲ هزار زائر و در مجموع ۸۹ هزار و ۵۲۴ نفر شب از زائران رضوی بودند و میانگین حضور زائران نیز چهار شب گزارش شده است که بیشترین زائران اسکان داده شده در مساجد در نوروز امسال به ترتیب از استانهای تهران، اصفهان، کرمان، قم و فارس بودند. همچنین براساس اعلام روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، تا ۱۳فروردین ۱۱۶هزارو۸۲۶نفر در بقاع متبرکه استان اسکان یافتند.
«نه تنها مشهد تنها شهری در کشور بود که در هتلها و مسافرخانهها هم زمان با نوروز۱۴۰۴ افزایش قیمت نداشت، بلکه تمام هتلها و مسافرخانهها در مشهد برای این ایام، تخفیف ۳۰ تا ۴۰درصدی درنظر گرفتند». این جمله را محمود مادرشاهیان، رئیس اتحادیه هتلداران مشهد، درباره گلایه برخی زائران از زیاد بودن نرخ هتلها در مشهد بیان میکند.
او با اشاره به اینکه ممکن است زائرانی باشند که حتی امکان پرداخت هزینه هتلها و مسافرخانهها را با همین میزان تخفیف نیز نداشته باشند و به واحدهای موقت اسکان مراجعه کرده باشند، بیان میکند: متأسفانه برخی خانههای مسافر هم هستند که بدون مجوز فعالیت میکنند و این موضوع باعث میشود هزینه زیادی از زائران برای اسکان دریافت کنند، اما کیفیت مناسبی در خدمات دهی نداشته باشند.